1.3. STATYSTYKI OPISOWE DLA ZMIENNYCH JAKOŚCIOWYCH

1.3. STATYSTYKI OPISOWE DLA ZMIENNYCH JAKOŚCIOWYCH

Gdy mamy do czynienia z zmiennymi jakościowymi, czyli tymi, które opisują cechy lub kategorie, chcemy znaleźć sposoby na opisanie i zrozumienie tych danych. Statystyki opisowe to narzędzia, które pomagają nam w tym procesie.

1. Częstość (Liczebność):

Częstość to prosta statystyka, która pokazuje ile razy dana kategoria lub cecha występuje w zbiorze danych. Na przykład, jeśli mamy dane dotyczące kolorów samochodów, częstość pokaże ile samochodów jest czerwonych, ile niebieskich, ile zielonych, itp. To pomaga zobaczyć, która cecha jest najczęstsza lub najrzadsza.

2. Procenty:

Procenty to sposób na przekształcenie częstości w bardziej czytelny sposób. Otrzymujemy wtedy informację o udziale danej kategorii w całości zbioru danych. Możemy dowiedzieć się, że na przykład 30% samochodów jest czerwonych, 40% niebieskich i 30% zielonych.

3. Wykresy kołowe (Koła procentowe):

Wykresy kołowe są wizualnym narzędziem do przedstawiania procentów. Wyglądają jak koła podzielone na kategorie, gdzie każda kategoria ma swój udział w całkowitej całości. To pomaga zobaczyć, jakie cechy dominują w zbiorze danych.

4. Wykresy słupkowe:

Wykresy słupkowe to inny rodzaj wykresów, które mogą przedstawić częstość lub procenty. Kategorie są zazwyczaj na osi poziomej (x), a wysokość słupków odpowiada ilości lub udziałowi procentowemu danej cechy. To bardzo czytelny sposób na porównywanie kategorii. Jeśli chcesz zgłębić tę kwestię, polecamy artykuł „Wizualizacja danych w statystyce”.

Przykład:

Załóżmy, że mamy dane dotyczące ulubionych rodzajów owoców w grupie przyjaciół. Statystyki opisowe pomogą nam określić, który owoc jest najbardziej lubiany, ile osób go lubi, i jakie są udziały procentowe.

Dzięki tym prostym narzędziom statystycznym możemy lepiej zrozumieć i przedstawić dane jakościowe, co pozwala na lepsze wnioski i decyzje oparte na informacjach. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule „Statystyki opisowe dla zmiennych ilościowych”.